Audience developer a jeho poslanie v médiách

Autor: Michal Haviar | 28.7.2015 o 7:25 | (upravené 29.7.2015 o 12:16) Karma článku: 3,14 | Prečítané:  1180x

Vo svojom blogu sa pokúsim stručne charakterizovať nový mediálny odbor a prácu s komunitou, ktorej sa venuje. V dobe internetu je totiž redakcia spätá so svojimi čitateľmi viac ako kedykoľvek predtým.

Čo je to audience development?

Pred niekoľkými mesiacmi ma oslovil inzerát nezávislého online magazínu MONO.sk zameraného na inovatívnu a longform žurnalistiku. Hľadali niekoho na audience development. V tej dobe som o tom nevedel takmer nič. Na Slovensku ide o pomerne neznámy pojem.

Začal som hľadať, čo je audience development a čo v mediálnej sfére obnáša. V slovenčine sa o ňom veľa nenapísalo. K orientácii mi pomohli len zahraničné zdroje, ktorých rovnako nie je príliš mnoho.

V konkurze som napokon uspel. Postupne sa začínam oboznamovať s týmto novým progresívnym mediálnym zameraním. Pokúsim sa vám preto formou blogu stručne načrtnúť, čo som sa v priebehu posledných mesiacov o práci audience developera dozvedel.

Audience developer žije pre potreby publika

Objem informácií a zručností, ktoré mediálne špecializácie zahŕňajú nie je možné vložiť do jednej hlavy. Preto dnes vzniká čoraz viac samostatných odvetví a špecializácií na jednotlivé oblasti žurnalistiky. Jedným z nich je na Slovensku takmer neznámy audience development, v doslovnom preklade vývoj publika.

Audience developer špecialista, ktorého hlavnou úlohou je komunikácia s publikom - súčasným aj budúcim. Má na starosti, aby sa obsah dostal k čitateľom, získava informácie o tom, ako na obsah čitatelia reagujú, sleduje štatistiky, analyzuje ich a na základe dát a reakcií od ľudí vyhodnocuje úspešnosť a následne dáva feedback redakcii.

Prečo potrebujeme AD

Nástup internetu priniesol rýchlu transformáciu tlačených médií z papierovej do virtuálnej formy. Noviny a časopisy už viac nie sú len kusom papiera uchopiteľným do rúk, ale stali sa značkou, ktorá pod sebou zastrešuje mediálny obsah a ku ktorej sa hrdo hlási komunita čitateľov.

Dnes už nečítame správy len z fyzicky kúpených papierových novín, ale aj z notebookov, tabletov a smartfónov. Časť stratených ziskov z tlače redakcie nahradili príjmom z digitálnych spoplatnených služieb.

Ako sa dlhodobý reklamný model pre médiá menil, spravodajské organizácie objavujú nové, alternatívne zdroje príjmov - z členstiev, organizovaním podujatí, prostredníctvom crowdfundingových zbierok, dobrovoľných darov, alebo formou sponzorovaného obsahu             (native advertising), o ktorom napíšem nabudúce.

Vďaka rozmanitosti príjmov sú mediálne organizácie (tie, ktoré využívajú všetky dostupné možnosti) lepšie finančne kryté a vytvárajú si svoje vlastné publikum, komunitu čitateľov a podporovateľov. Dlhodobá udržateľnosť tohto modelu závisí od komunity čitateľov viac ako kedykoľvek predtým.

Internet je o dialógu. Je kľúčovou úlohou médií prehlbovať vzťah autora/médií a čitateľa. Je potrebné vytvoriť lepšiu cestu pre komunity, ktoré chcú spolupracovať pri tvorbe médií a byť partnerom s redakciami.

Začal boj o čitateľa

Médiá dnes publikujú online obsah prostredníctvom kanálov ako je Youtube, Facebook alebo Twitter s jednoduchým cieľom -  docieliť vyššiu mieru rozšírenosti obsahu a vyššiu čítanosť.

Okrem toho sa pokúšajú presvedčiť potenciálneho podporovateľa o kvalite ich služieb. Snažia sa ukázať, že práve ich značka stojí za podporu a oplatí sa k nej pravidelne vracať.

Pre online obsah je dnes vývoj publika nesmierne dôležitý. Internet vďaka viralite sociálnych sietí šíri nespočetné množstvo obsahu, v ktorom je veľmi ľahké sa stratiť v prípade, ak blúdite bez cieľa.

Docieliť samošíriteľnosť obsahu prostredníctvom komunity je zámerom každej redakcie.K dosiahnutiu tohto stavu je však kľúčové detailnejšie poznať komunitu svojich čitateľov.

Molly de Aguiar - programová riaditeľka pre médiá a komunikáciu a Josh Stearns - riaditeľ Geraldine R. Dodge Foundation, kde skúma dlhodobú udržateľnosť žurnalistiky, načrtli v článku “Declaration of dependence” čo potrebuje redakcia poznať k porozumeniu svojej komunite čitateľov.

Čo potrebuje redakcia k porozumeniu svojej komunity

Čo potrebuje redakcia poznať o svojej komunite čitateľov k vybudovaniu dôverného a hlbokého vzťahu, a posilneniu miestneho spravodajstva.

  • Musí porozumieť demografickému rozloženiu komunity (etnicite, jazyku, príjmom).

  • Musí porozumieť, ako rozdielne skupiny akceptujú informácie, konzumujú spravodajstvo a využívajú sociálne média (t.j.: mobilné zariadenia verzus počítače a print).

  • Musí uznať, keď sú redakčné etické hodnoty rozdielne od očakávania komunity.

  • Musí rozumieť rozdielnym modelom počúvania a mať empatiu.

  • Musí naozaj chápať, čo znamená komunita po stránke geografickej i demografickej

  • Musí porozumieť historickým problémom okolo rasy, pohlavia a sily vo svojom okolí.

  • Musí porozumieť úlohám kľúčových lokálnych inštitúcií.

  • Musí porozumieť potrebám komunity - aktívam, túžbam a spôsobom, akým sa má s nimi identifikovať.

  • Musí pochopiť, že riešenie komunitných a sociálnych problémov je spoločná práca viacerých osôb, alebo inštitúcii a stále sa obnovujúca misia.

  • Musí pochopiť, že budovanie vzťahu a dôvery vyžaduje čas.

Kritické zručnosti redakcie pre podmanenie komunity

Aké nové zručnosti potrebujú novinári ku kultivácii hlbokého spojenia s komunitou? Aké stratégie a taktiky by mali trénovať k vyššej efektivite partnerstva s komunitami?

  • Stratégie, ako hľadať príbehy, ktoré komunitu zaujímajú alebo trápia.

  • Stratégia pre zbieranie pravidelnej spätnej väzby od komunity (pravidelná vo všetkých fázach tvorby).

  • Stratégie na podporu komunity v procese tvorby správ a odstránenie toľko prekážok účasti, koľko je možné.

  • Stratégie pre spojenie sa s komunitami naprieč lingvistickým/etnickým bariéram.

  • Stratégie pre vytvorenie žurnalistického procesu a biznis-modelu transparentného, ako je len možné.

  • Stratégie pre posudzovanie, ako sú editorské rozhodnutia v rozpore alebo v súlade s prioritami komunity.

  • Stratégie ako aktívne oslovovať a pozvať nové publikum.

  • Stratégie pre komunikáciu cieľov a poslaní, za účelom priblíženie sa komunite

  • Stratégie pre posúdenie vplyvov proti vašej misii.

  • Stratégia pre novinára, ktorá pomáha poukazovať na riešenia, nielen k zdôrazneniu problémov.

  • Stratégia pre spoluprácu s netradičnými informačnými zdrojmi mimo žurnalistiku, ktoré poskytujú dôležité aktuality a informácie.

Aj keď je poznať svoju komunitu nesmierne dôležité, získané údaje sú bez kvalitnej novinárskej práce k ničomu. Je to len jeden diel skladačky.

Ako povedal Gary Vaynerchuk v článkuStop Asking About Personal Brands and Do Some Work:“Prestaňte sa sústrediť na budovanie značky, prostredníctvom ktorej budú ľudia rešpektovať vašu prácu. Pracujte tak, aby vás ľudia rešpektovali a značka bude nasledovať sama.”

Ak sa chcete dostať k ďalším zaujímavým článkom o audience develomente, ale aj médiách všeobecne, sledujte môjtwitter.

Odporúčam tiež prihlásiť sa k odberuMONO newslettras výberom najlepších článkov svetových médií, ktorý spolutvorím. Posielame ho každé dva týždne.Takto vyzerá.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Real Madrid v šlágri remizoval s Barcelonou, gól strelil v úplnom závere

Otvárací gól strelil Luis Suárez, vyrovnal obranca Sergio Ramos.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.

SVET

Ako Trump za pár dní nahneval dve jadrové mocnosti

Trump sa pustil do telefonátov so svetovými lídrami.


Už ste čítali?