Čo je to audience development?
Pred niekoľkými mesiacmi ma oslovil inzerát nezávislého online magazínu MONO.sk zameraného na inovatívnu a longform žurnalistiku. Hľadali niekoho na audience development. V tej dobe som o tom nevedel takmer nič. Na Slovensku ide o pomerne neznámy pojem.
Začal som hľadať, čo je audience development a čo v mediálnej sfére obnáša. V slovenčine sa o ňom veľa nenapísalo. K orientácii mi pomohli len zahraničné zdroje, ktorých rovnako nie je príliš mnoho.
V konkurze som napokon uspel. Postupne sa začínam oboznamovať s týmto novým progresívnym mediálnym zameraním. Pokúsim sa vám preto formou blogu stručne načrtnúť, čo som sa v priebehu posledných mesiacov o práci audience developera dozvedel.
Audience developer žije pre potreby publika
Objem informácií a zručností, ktoré mediálne špecializácie zahŕňajú nie je možné vložiť do jednej hlavy. Preto dnes vzniká čoraz viac samostatných odvetví a špecializácií na jednotlivé oblasti žurnalistiky. Jedným z nich je na Slovensku takmer neznámy audience development, v doslovnom preklade vývoj publika.
Audience developer špecialista, ktorého hlavnou úlohou je komunikácia s publikom - súčasným aj budúcim. Má na starosti, aby sa obsah dostal k čitateľom, získava informácie o tom, ako na obsah čitatelia reagujú, sleduje štatistiky, analyzuje ich a na základe dát a reakcií od ľudí vyhodnocuje úspešnosť a následne dáva feedback redakcii.
Prečo potrebujeme AD
Nástup internetu priniesol rýchlu transformáciu tlačených médií z papierovej do virtuálnej formy. Noviny a časopisy už viac nie sú len kusom papiera uchopiteľným do rúk, ale stali sa značkou, ktorá pod sebou zastrešuje mediálny obsah a ku ktorej sa hrdo hlási komunita čitateľov.
Dnes už nečítame správy len z fyzicky kúpených papierových novín, ale aj z notebookov, tabletov a smartfónov. Časť stratených ziskov z tlače redakcie nahradili príjmom z digitálnych spoplatnených služieb.
Ako sa dlhodobý reklamný model pre médiá menil, spravodajské organizácie objavujú nové, alternatívne zdroje príjmov - z členstiev, organizovaním podujatí, prostredníctvom crowdfundingových zbierok, dobrovoľných darov, alebo formou sponzorovaného obsahu (native advertising), o ktorom napíšem nabudúce.
Vďaka rozmanitosti príjmov sú mediálne organizácie (tie, ktoré využívajú všetky dostupné možnosti) lepšie finančne kryté a vytvárajú si svoje vlastné publikum, komunitu čitateľov a podporovateľov. Dlhodobá udržateľnosť tohto modelu závisí od komunity čitateľov viac ako kedykoľvek predtým.
Internet je o dialógu. Je kľúčovou úlohou médií prehlbovať vzťah autora/médií a čitateľa. Je potrebné vytvoriť lepšiu cestu pre komunity, ktoré chcú spolupracovať pri tvorbe médií a byť partnerom s redakciami.
Začal boj o čitateľa
Médiá dnes publikujú online obsah prostredníctvom kanálov ako je Youtube, Facebook alebo Twitter s jednoduchým cieľom - docieliť vyššiu mieru rozšírenosti obsahu a vyššiu čítanosť.
Okrem toho sa pokúšajú presvedčiť potenciálneho podporovateľa o kvalite ich služieb. Snažia sa ukázať, že práve ich značka stojí za podporu a oplatí sa k nej pravidelne vracať.
Pre online obsah je dnes vývoj publika nesmierne dôležitý. Internet vďaka viralite sociálnych sietí šíri nespočetné množstvo obsahu, v ktorom je veľmi ľahké sa stratiť v prípade, ak blúdite bez cieľa.
Docieliť samošíriteľnosť obsahu prostredníctvom komunity je zámerom každej redakcie.K dosiahnutiu tohto stavu je však kľúčové detailnejšie poznať komunitu svojich čitateľov.
Molly de Aguiar - programová riaditeľka pre médiá a komunikáciu a Josh Stearns - riaditeľ Geraldine R. Dodge Foundation, kde skúma dlhodobú udržateľnosť žurnalistiky, načrtli v článku “Declaration of dependence” čo potrebuje redakcia poznať k porozumeniu svojej komunite čitateľov.
Čo potrebuje redakcia k porozumeniu svojej komunity
Čo potrebuje redakcia poznať o svojej komunite čitateľov k vybudovaniu dôverného a hlbokého vzťahu, a posilneniu miestneho spravodajstva.
Musí porozumieť demografickému rozloženiu komunity (etnicite, jazyku, príjmom).
Musí porozumieť, ako rozdielne skupiny akceptujú informácie, konzumujú spravodajstvo a využívajú sociálne média (t.j.: mobilné zariadenia verzus počítače a print).
Musí uznať, keď sú redakčné etické hodnoty rozdielne od očakávania komunity.
Musí rozumieť rozdielnym modelom počúvania a mať empatiu.
Musí naozaj chápať, čo znamená komunita po stránke geografickej i demografickej
Musí porozumieť historickým problémom okolo rasy, pohlavia a sily vo svojom okolí.
Musí porozumieť úlohám kľúčových lokálnych inštitúcií.
Musí porozumieť potrebám komunity - aktívam, túžbam a spôsobom, akým sa má s nimi identifikovať.
Musí pochopiť, že riešenie komunitných a sociálnych problémov je spoločná práca viacerých osôb, alebo inštitúcii a stále sa obnovujúca misia.
Musí pochopiť, že budovanie vzťahu a dôvery vyžaduje čas.
Kritické zručnosti redakcie pre podmanenie komunity
Aké nové zručnosti potrebujú novinári ku kultivácii hlbokého spojenia s komunitou? Aké stratégie a taktiky by mali trénovať k vyššej efektivite partnerstva s komunitami?
Stratégie, ako hľadať príbehy, ktoré komunitu zaujímajú alebo trápia.
Stratégia pre zbieranie pravidelnej spätnej väzby od komunity (pravidelná vo všetkých fázach tvorby).
Stratégie na podporu komunity v procese tvorby správ a odstránenie toľko prekážok účasti, koľko je možné.
Stratégie pre spojenie sa s komunitami naprieč lingvistickým/etnickým bariéram.
Stratégie pre vytvorenie žurnalistického procesu a biznis-modelu transparentného, ako je len možné.
Stratégie pre posudzovanie, ako sú editorské rozhodnutia v rozpore alebo v súlade s prioritami komunity.
Stratégie ako aktívne oslovovať a pozvať nové publikum.
Stratégie pre komunikáciu cieľov a poslaní, za účelom priblíženie sa komunite
Stratégie pre posúdenie vplyvov proti vašej misii.
Stratégia pre novinára, ktorá pomáha poukazovať na riešenia, nielen k zdôrazneniu problémov.
Stratégia pre spoluprácu s netradičnými informačnými zdrojmi mimo žurnalistiku, ktoré poskytujú dôležité aktuality a informácie.
Aj keď je poznať svoju komunitu nesmierne dôležité, získané údaje sú bez kvalitnej novinárskej práce k ničomu. Je to len jeden diel skladačky.
Ako povedal Gary Vaynerchuk v článkuStop Asking About Personal Brands and Do Some Work:“Prestaňte sa sústrediť na budovanie značky, prostredníctvom ktorej budú ľudia rešpektovať vašu prácu. Pracujte tak, aby vás ľudia rešpektovali a značka bude nasledovať sama.”
Ak sa chcete dostať k ďalším zaujímavým článkom o audience develomente, ale aj médiách všeobecne, sledujte môjtwitter.
Odporúčam tiež prihlásiť sa k odberuMONO newslettras výberom najlepších článkov svetových médií, ktorý spolutvorím. Posielame ho každé dva týždne.Takto vyzerá.